Det norske melkemarkedet går så det suser for tiden, med en gledelig etterspørsel etter melk og protein. Vi kan med stolthet si at vi gjennom vårt felles selskap Geno er starten på denne verdikjeden. Og dere er en viktig brikke i dette "bondesamspillet" som er grunnpilaren for at Geno skal virke og lykkes med NRF kua nå og i framtida. Med jobben dere gjør for å framsnakke Geno, GS-testing og generell avlsinteresse.
NRF og avlen som vi i fellesskap lykkes med gjennom Geno, er viktig for forbrukeropplevelsen av norsk melk. Ikke bare gir NRF bonden et godt økonomisk grunnlag med høy framgang på ytelse og andre viktige produksjonsegenskaper. NRF gir også et meget viktig bidrag på helseegenskaper på dyra i tillegg til smaksegenskaper på melka, noe som er viktig for forbruker og melkesalg.
Det har vært et krevende år for oss i de globale markedene, men vi setter kurs og er på rett vei
I det globale markedet har 2024 vært mer krevende. Vår globale partner ABS leverer ikke som vi forventer. De ønsker ikke å legge ressurser i å markedsføre krysningskonsepter med NRF, og vil kun levere på kundens etterspørsel. Dette er en utvikling vi har sett over tid.
I 2023 besluttet vi derfor en ny strategi for vårt globale salg, og å etablere oss med egne datterselskaper i Polen og USA. Polen er et marked med god og stabil melkeproduksjon og USA er et marked med stabil etterspørsel og store produsenter. Til grunn for beslutningen lå også et vedtak om å gradvis tilføre Geno Global inntil 30 millioner i kapital for å realisere vekstmålene.
2024 har vært et oppstartsår for begge våre datterselskaper. Det er en stor og god jobb som gjøres for å selge oss inn og gjøre oss kjent i disse markedene. Ekstra gledelig er det derfor at Polen selger over budsjett og USA har kommet opp i svært god fart. Pr november har vi solgt for 7,4 millioner kroner i USA. Bare i oktober og november har vi solgt for 2,4 millioner kroner. Dette er svært gledelige tall for USA, og vi ser frem til fortsettelsen.
Vårt salg gjennom ABS har gått fra 80% av totalt globalt salg i 2022 til 34% av salget pr oktober 2024. Det er en stor endring vi gjør, og strategien vår med egne datterselskaper og fokus på salg i andre markeder har vært svært viktig. Vi får nå bedre innsikt i kundene våre og det blir enklere å levere på kundebehov, noe som er viktig for gjensalg og tillit i markedet. Det jobbes godt i organisasjonen. Vi gleder oss også veldig til at Ton van de Goor, som kommer fra Topics Norsvin, tiltrer som leder for globalt salg i Geno den 1. januar og er klar til å jobbe for realisering av målene våre for 2025.
I det norske markedet har vi gjort store tiltak for å være konkurransedyktige
I det norske markedet har Geno tatt mange viktige grep for å møte konkurransen fra Semex og Kolstad. Geno på tunet har vært pilotert i Gausdal og Trøndelag med svært fornøyde kunder. Ordningen utvides nå til større områder og over nyttår er vi i gang på Jæren. Vi har også viktige piloter på gang som skal gi oss innsikt i hvordan vi kan levere bedre på kundebehov i resten av landet, med bedre logistikk og mindre svinn.
I forrige strategirunde hadde vi klare mål om å salgsrette Geno. Det er veldig gledelig å se hvordan våre dyktige ansatte leverer, både med å formidle våre styrker men også med direkte kontakt ut i markedet. Vi opprettholder et godt salg utover høsten, vi styrer derfor mot omkring 405.000 doser solgt i det norske markedet i år. Det er også fint å se Geno levere godt på sosiale medier, innhold i budskapet er styrket. Målsetting er å vise den økonomiske verdien for produsenten av det arbeidet Geno gjør. Jeg håper at dere og bøndene rundt dere ser verdien av NRF, og bidrar til del og lik på ulike flater:)
Avlsfremgangen til NRF, som nå er på 5,7 poeng pr år, er viktig for den norske bonden og vekker oppmerksomhet hos våre partnere både i Norge og globalt. NRF høster anerkjennelse hos produsenter i Sverige og Danmark, vi kjører derfor en liten pilot med Viking Genetics hvor ett av målene er at NRF skal få vist seg frem bedre mot Viking Rød på Viking sin skala.
At vi kan dokumentere avlsmessig fremgang og oversette det til verdi for bonden er viktig for vår konkurransekraft!
Litt statistikk på tampen
Hos oksene er tid fra godkjent andrologi til godkjent første produserte strå, redusert med 43 dager fra 2022 og snittalderen ved første godkjente strå er redusert med nesten 2 måneder fra 2022. Gjennomsnittlig antall embryo fra Moet produksjon har økt med 0,7 embryo sammenlignet med samme periode i fjor. Innenfor konvensjonell produksjon var vi nede i 4,8% vrak i november, en enorm forbedring fra 2023, hvor vi stort sett lå mellom 10 og 20% vrak pr måned. Fertilitetsresultatene i felt er på 72,8% for konvensjonell og 66,4% for REDX. Det er gode tall dere kan ta med i dialogen med bøndene rundt dere. Vi vet ikke hvor heldige vi som produsenter er, som har ansatte som legger ned en formidabel innsats for at vi skal lykkes på våre bruk.
#GSTESTALLEHODYR
Til slutt vil jeg legge ved et veldig synlig "bevis" for viktigheten av GS test av alle hodyr på eget bruk. Tabellen under ble vist i medlemsmøte i november. Embryoproduksjonen gir oss muligheter til GS test av helsøsken med samme mor og far. Forventa avlsverdi er avlsverdi som vises i avlsplan uten GS test, i dette tilfelle et snitt av mor og far på 37. Jeg påstår denne verdien mildt sagt er unøyaktig=) GS test av alle hodyr er et meget viktig verktøy for å satse på de riktige dyra. Jeg forventer at dere som tillitsvalgte tar et bevist valg rundt dette, og håper selvfølgelig dere ønsker å GS teste alle hodyr og blir med å spre dette viktige budskapet. Det handler ikke om spesiell avlsinteresse- det handler om å ta gode valg for en lønnsom besetning. Klarer vi sammen å løfte antall GS tester til nye høyder inn i 2025? Det blir mitt nyttårsønske for en profesjonell og lønnsom melkeproduksjon:)
Med ønsker om en fredelig julehøytid og et fruktbart 2025!
Vegard Smenes, styreleder