I forbindelse med kampanjen "Ung bonde" ble det sendt ut en kundetilfredshetsundersøkelse til unge bønder bønder og kommende bønder under 35 år. Bakgrunnen var at Geno ønsket få bedre innsikt i hva som er viktig for unge bønder, og hvordan vi skal planlegge for å møte behovene til fremtidens bønder.
Sterk identitet som bonde
Vi fikk inn over 400 svar i aldersgruppen 16-35 år. Flertallet av de som svarte oppga at 80-100 % av identiteten deres er knyttet til å være bonde, noe som viser tydelig at bondeyrket er mer enn bare en 8-16 jobb, også for fremtidens bønder.
Savner støtte i samfunnet
Rundt 75 % svarte at de mener at bondens rolle er viktig for det norske samfunnet, samtidig som over 80 % tror at folk flest i Norge ikke tenker at bonden er viktig for samfunnet. Det er altså en stor forskjell i hva unge bønder tenker om seg selv, sammenliknet med hva de tror at andre tenker om dem. Geno mener derfor at næringa fremover vil ha en viktig oppgave med å jobbe for å utlikne denne forskjellen, ved å vise frem for forbrukerne hvilken utrolig viktig jobb den norske bonden gjør for å sikre en trygg, god og bærekraftig matproduksjon og matforsyning.
Hva er viktigst i jobben?
Deltakerne i undersøkelsen ble også bedt om å rangere noen påstander et hva som er viktigst for dem i jobben som bonde. Det tre viktigste punktene var:
- At jeg opplever mestring og blir verdsatt for jobben jeg gjør
- At jeg har folk eller bedrifter rundt meg som kan hjelpe meg med å løse utfordringene jeg møter i hverdagen
- At jeg har nok tid til å gjøre andre ting i livet enn å drive med gårdsdrift
Dette sier noe om at Geno og andre deler av næringa må være en bidragsyter til unge bønder i å løse deres utfordringer på en smidig og effektiv måte, som gjør at de føler mestring og frigir tid.
Ønsker faglig påfyll
Det kom også frem i undersøkelsen at unge bønder i dag ønsker kurs og faglig påfyll, særlig når det gjelder avl og genetikk. De ønsker også gode podkaster med faglig innhold som de kan høre på i arbeidshverdagen.
Landbruksorganisasjonene må ta ansvar
"Norge og Geno er i verdenstoppen på avl og norske bønder gjør et formidabelt arbeid, men næringa og landbruksorganisasjonene evner ikke å formidle dette ut til forbruker. - Det kan ikke være enkeltbondens ansvar å stå for denne informasjonen".
De som svarte fikk også mulighet til å gi innspill til hva de tenker at Geno kan gjøre for å motivere de unge bøndene i videre arbeid. En kommentar, som vi trekker frem, handlet om at vedkommende mener at Norge og Geno er i verdenstoppen på avl og at norske bønder gjør et formidabelt arbeid, men at næringa og landbruksorganisasjonene ikke evner å formidle dette ut til forbruker. - Det ble påpekt at det ikke kan være enkeltbondens ansvar å stå for denne informasjonen.
Geno vil bidra
Geno tar med seg alle svar, og den nye innsikten vi har fått gjennom denne undersøkelsen, til å jobbe for at den norske unge bonden skal få enda bedre hjelp til å løse sine utfordringer gjennom våre gode produkter og tjenester.
Som en oppfølging av spørreundersøkelsen er det satt ned et panel av unge bønder som kundeorienteringsgruppa i Geno møter og ønsker å få innspill fra fremover.
Geno vil bidra til at bonden skal føle seg verdsatt inn i fremtiden!
Takk til alle som svarte på undersøkelsen!