TINE Rådgivning og Geno SA presenterer Storfepodden, en månedlig podcast skreddersydd for norske melke- og storfekjøttprodusenter.
Verdens første episode
Temaet i praten rundt bordet er om behovet TINE og Nortura har for melk og kjøtt, og hvordan det stimuleres til rett mengde til rett kvalitet til rett tid fra TINE og Nortura sin side som markedsregulatorer.
Gjestene i studio er Johnny Ødegård, konserndirektør i TINE og Hilde-Kari Skarstein som er markedssjef for kjøtt i Nortura Totalmarked. Sammen med Johnny og Hilde-Kari ser John og Oda på de tendenser vi kan se i markedene, på både storfekjøtt og meieri.
I tillegg har Oda tatt pulsen på forbrukermarkedet og forbrukermønstre når det gjelder melk og meieriprodukter, med en god prat med Ida Berg Hauge. Ida er daglig ledere i MELK, som for mange er kjent som Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Programleder Oda Christensen har tatt pulsen på forbrukermarkedet og forbrukermønstre sammen med Ida Berg Hauge, som er daglig leder i MELK (Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter). Foto: Peter Reppen-Gjelseth.
Mange spørsmål
Storfepoddens programledere har mange spørsmål til gjestene. Hva har skjedd i 2024? Melk- og meieri har gått opp. Hva er årsakene? Vil det holde seg? Hva gjør TINE her? Vil det gjøre noe med prisen på melk til produsent? Fra den årlige oversikten Kjøttets tilstand meldes det om noe nedgang i kjøttforbruk. Hva betyr dette? Hva er situasjonen for norsk storfekjøtt? Hvordan ser Nortura på kjøttfe i melkebruk. Hvorfor er det fortsatt import av storfekjøtt når det meldes om for stort volum i norske ammekyrbesetninger?
Kvalitet på melka og kjøttkvalitet. Hva betyr det for TINE og Nortura? Hvordan kan det jobbes videre med avlsstrategien på disse verdiene?
Få med deg verdens første episode av Storfepodden – for deg som storfeprodusent!